Szoptatás Világhete cikksorozat 7/1. rész – Tények és tévhitek a szoptatásról

Tévhitek a gyakori szoptatásról

“Megterheli a kisbaba gyomrát, nem tud _pihenni_”. / “A friss tej összekeveredik a gyomorban a régi tejjel és hasfájást okoz.”

Az anyatej gyorsan, kb. 20-50 perc alatt megemésztődik a babák gyomrában, ez a legideálisabb táplálék számukra az emésztés szempontjából is. A csecsemők gyomra kezdetekben nagyon pici, így természetes, hogy többször, kisebb mennyiséget szopnak. A hasfájás oka legtöbbször az éretlen emésztőrendszer, kis testük az első hónapokban szokik hozzá az emésztéshez, ürítéshez, ez fájdalommal, diszkomforttal jár.

“Adj teát/vizet a kisbabának, biztos csak szomjas.”

Az anyatej a legoptimálisabb táplálék a kisbaba számára az első 6 hónapban. Az anyatej több, mint 87%-a víz, így rendszeres, gyakori szoptatással biztosak lehetünk benne, hogy elegendő folyadékhoz jut (még kánikula idején is). A víz/teaitatás eltelíti a baba a pici gyomrát, elvéve a helyet az értékes anyatej elől, a belek belső faláról pedig lemossa azt a védőréteget, amelyet az anyatej kialakított – ez valóban hasfájáshoz vezethet.

“Túleszi magát és bukni fog.”

A bukás önmagában nem probléma, ha a baba súlya megfelelően gyarapszik, megvan a megfelelő mennyiségű pisis-kakis pelenka, és látszólag nem zavarja a bukás, nem jár fájdalommal számára. A bukás oka az, babák gyomorszája nem zár teljesen, a bukás kb. az ülni tudással szűnik meg, amikorra többet vannak függőleges helyzetben. A bukás gyakori akkor is, ha az anyának erős a tejleadó reflexe, ilyenkor nyugágypóz vagy fekve szoptatás segít a helyzeten.

“Az nem lehet, hogy ilyen gyakran éhes legyen.”

A szoptatás nem csak etetés, hanem fájdalomcsillapítás, megnyugvás, ellazulás a babák számára, összetett gondoskodási forma. A szopómozgás olyan hormonokat temel, amelyek elősegítik a megnyugvást, ellazulást.

Ha az evés részét vesszük figyelembe, akkor is elmondható, hogy a babáknál a gyakoribb szoptatás a norma kisebb gyomorméretük és az anyatej gyors emészthetősége miatt.

“Ha sokat van mellen, a nyál feláztatja a mellbimbóidat, ki fognak sebesedni.”

Mindennek az alapja a megfelelő mellrehelyezés és hatékony szoptatás: ha az rendben van, bármennyi ideig van mellen a baba, nem fog sem felázást (bármit is jelentsen ez), sem sérülést okozni.

Tévhitek a mell és a mellbimbó formájáról

„Ekkora mellből biztosan nem fogsz tudni szoptatni”

A mell mérete nem befolyásolja azt, hogy mekkora a mirigyállomány egy édesanya mellében. A kisebb-A kosaras- mell éppúgy alkalmas a szoptatásra, mint aki C vagy D kosármérettel rendelkezik. A várandósság alatt a hormonális változásaink a mellünket képessé teszik a tejtermelésre. Ez abban nyilvánulhat meg, hogy a várandósság alatt a mellünk általában egy mérettel nagyobb lesz, mint azelőtt.

„Ezzel a bimbóval aztán biztosan nem tudsz majd szoptatni”

A bimbó nagysága és ki vagy befelé forduló helyzete nem befolyásolja önmagában a baba jó mellretapadását, mert a csecsemő a szoptatás alkalmával a bimbót, és a bimbóudvar egy részét is bekapja. Száját nagyra tátja, mintha egy hamburgerbe szeretne beleharapni. Önmagában a bimbó bevétele nem elegendő a hatékony szoptatás megvalósuláshoz.

Tévhitek a szoptatás alatti étkezésről, tejserkentőkről

„Egyél rántott levest, madártejet, igyál szoptatós teát”

Az anyatej mennyiségét a mell gyakori ürítése gyarapítja.  Ha a kisbaba igénye szerint a korai éhségjelekre mellre kerül, és korlátozás nélkül szophat, amíg megelégedetten elengedi a mellet, a tejtermelést optimalizálja. Ez a kereslet-kínálat elve.

„Nem ehetsz puffasztó ételeket, tejtermékeket és rostos zöldséget, gyümölcsöt szoptatás alatt”

Nincs szükség ezeknek az ételeknek a teljes kerülésére, egy egészséges, energiadús, változatos étrendet kell követni. Ha picit messzebbre tekintünk, és megfigyeljük más országok táplálkozási szokásait, bizony láthatjuk, hogy mennyire más és más ételeket kedvelnek. Gondolok itt Indiában, Kínában vagy Törökországban a fűszeres és csípős ételekre, Oroszország és Bulgária kifejezetten kedveli a káposztás ételeket, Japánban pedig a hal kedvelésére. A felsorolás nagyon gyér, de mindenesetre elgondolkodtató. A kiegyensúlyozott, fehérjében, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag étkezés és bőséges folyadékfogyasztás fedezi az édesanya megnövekedett szükségleteit a szoptatás időszaka alatt.

Tévhitek a szoptató anya életmódjáról

„Nem sportolhatsz, mert összemegy a tejed a rázástól, vagy az izomláz káros a tejre.”

A gyermekágyas időszaköt követő nőgyógyászati kontroll után a hasizmok fokozatos erősítése és a terhelés fokozatossága mellett egy könnyed átmozgató edzésprogram nincs befolyással a tejtermelésre. (Az extrém terhelés és a maraton picit várhat)

„Ha gyógyszert kell szedned, fogorvoshoz mész, vagy röntgeneznek, fel kell függeszteni a szoptatást”

A gyógyszerszedés és a szoptatás döntő többségében összeegyeztethető a szoptatással. Sajnos sok esetben az információhiánynak köszönhetően tiltják meg a szoptatást sok gyógyszerszedés és beavatkozás esetében. Az e-lactancia.org adatbázisában részletes és helytálló információk találhatók.

Írta: Czákné Varga Ildikó területi védőnő, IBCLC laktációs szaktanácsadó